Анатоли Георгиев, изпълнителен директор на „Агрион“ в интервю за сп. „Икономика“

Създадохме първата дигитална платформа за управление на земеделска земя
Над 1 млн. българи зад граница вече могат да търгуват със земята си онлайн.


Анатоли Георгиев, изпълнителен директор на „Агрион“ пред сп. „Икономика“:
Създадохме първата дигитална платформа за управление на земеделска земя
Над 1 млн. българи зад граница вече могат да търгуват със земята си онлайн
 
 
Г-н Георгиев, как се отрази пандемията и свързаните с нея мерки за социална изолация върху бизнеса на най-голямата компания за управление на поземлена собственост „Агрион“?
 
Погледнато глобално, надали има бизнес, върху който тази криза да се е отразила позитивно, с някои малки изключения. COVID-19 буквално изтри милиарди от световната икономическа карта, независимо дали става въпрос за търговия с имоти или производство на автомобили.  
Земеделието, пазарът на имоти, в който „Агрион“ е най-силен, не остана изолиран остров, въпреки че по традиция това е една от най-консервативните сфери. 
На фона на останалия бизнес, обаче, като че ли то не беше засегнато в такава голяма степен. Както виждате, нямаше продоволствена криза, магазините бяха пълни, и то с българска стока. Това показва, че селското стопанство е един от най-устойчивите отрасли и в него има огромен потенциал.
Добрата новина е, че кризата катализира все повече технологични решения.  Ситуацията днес ни дава възможност да ускорим цифровизацията и да концентрираме усилия върху по-бързо въвеждане на технологични решения.
И това не е само български феномен. Инвестициите в технологии и услуги, свързани с дигиталната транформация в глобален мащаб, ще се увеличат с 10,4% през 2020 г., като ще достигнат 1,3 трилиона долара.
 
 
Как се въвеждат дигитални услуги в поземлените отношения?
 
„Агрион“ в последните години полага особени усилия в тази насока. Ние видяхме потенциала за дигитализация преди всички други на този пазар и по време на кризата се възползвахме да пуснем най-добрата платформа за управление на земеделски земи. Доизградихме функционално нашия сайт, www.agrion.bg, който и досега беше един от предпочитаните канали за комуникация с клиентите и партньорите ни. Инвестицията ни в тази насока ни помогна да не изгубим темпо и да бъдем на разположение, подготвени дори в тази изключително тежка за страната и света ситуация.
Вложихме всички наши усилия и успяхме да създадем цялостна дигитална среда, в която сега и в бъдеще ще предлагаме всички услуги, свързани с управление на поземлена собственост. Целта ни е клиентът да почувства, че контактува с реален консултант, макар и в онлайн пространството. Да има възможност да представи нужните документи, да получи консултация в реално време.
Активирахме специален чат, през който всеки може да зададе въпрос и да получи своя отговор. Обучихме екипите, за да посрещат своите клиенти във виртуална среда. И сега берем плодовете  - интересът у хората расте скокообразно всеки ден.
 
 
Кои услуги ще развивате през тази платформа?
 
Стъпваме на тези услуги, в които сме се доказали като лидер на пазара: безплатна оценка на земята, отдаване на земеделски земи под наем и аренда, покупка и продажба, замени на земя, правни консултации за собственици, наемодатели и фермери. Неслучайно „Агрион” е най-разпознаваемият бранд сред фермерите и собствениците на земя в страната. Защото сме доказали, че работим ефективно, а сега избираме да предлагаме услугите си по най-безопасния начин както за нашите служители, така и за нашите клиенти.
Бих искал да кажа на нашите клиенти и партньори следното: „„Агрион“ продължава да работи усилено за вас и да подкрепя сбъдването на мечтите ви. За още по-голямо ваше улеснение, вече предлагаме и възможност да оперирате със земята си почти изцяло по дигитален път.“ 
С всяка изминала година броят на клиентите ни се увеличава, тъй като те сами се убеждават, че услугите на „Агрион“ са честни и прозрачни. Интересът е огромен и сме доволни, че все повече хора, които се интересуват от земеделие, избират „Агрион“ за партньор и че голяма част от новите ни клиенти идват по препоръка на свои близки и приятели, които вече са правили бизнес с нашата компания.
 
 
Очаквате ли повече клиенти след като развиете тази платформа?
 
Това вече се случва. Фактът, че бяхме на разположение през цялото време на изолацията, докато други не бяха подготвени за адекватна реакция, успокои партньорите ни и им вдъхна кураж. Сайтът ни www.agrion.bg е достъпeн за хора от целия свят. Над 1 милион българи живеят зад граница. Тези хора са собственици на земя, но и купувачи. Те търсят къде да инвестират средствата си, а земята е доказала, че е най-добрият инвестиционен актив, дори по време на криза. 
Надявам се, че тази дигитална платформа ще отпуши пазара и за млади хора, които в момента се интересуват от земеделие, но не знаят как да започнат. За тях ние можем да дадем консултации, да предложим земеделска земя, с която да стартират своето първо стопанство. Тя може да бъде отдадена под наем или пък продадена на изплащане. Възможностите, които предлагаме, са огромни, стига да има желаещи.
 
 
Кризата с COVID 19 доведе ли до по-голям интерес към земеделската земя?
 
В първите месеци имаше лек застой. Причината е, че в земеделието личният контакт е изключително важен, а хората бяха затворени в домовете си. В последния месец наблюдаваме раздвижване, което се надяваме да стане тенденция. Тази криза показа нещо изключително важно в целия свят – местните ресурси са най-ценният двигател на икономиката. От няколко години се говори за късите доставки или късите вериги в земеделието. Когато границите са затворени, доставчикът трябва да бъде на една ръка разстояние. Това важи най-много за храните, които се ползват всеки ден, но и за медицинските изделия, за лекарствата, за много стоки, без които не можем. 
От трета страна – все повече хора установиха, че градският живот върви със своите рискове. Забелязва се едно течение за връщане на село, към малките населени места, където опасностите са много по-малко. Въпрос на време е тези хора да инвестират в земя, да развият собствени стопанства. Така че, аз съм оптимист за българското земеделие и за пазара на земя.
 
 
А това ще повлияе ли върху цените на земята?
 
Преди  началото на кризата, породена от пандемията COVID-19, пазарът на земеделска земя беше леко свит. Тогава се очакваше тенденцията към поскъпване на земеделската земя да продължи и то да е 5-7% на годишна база. Но кризата преобърна нещата към леко поевтиняване.
Нека се надяваме да няма втора вълна на пандемията през есента, за да може пазарът да се стабилизира и саморегулира. 
Не трябва да се пренебрегва фактът, че земята е актив „убежище“.
Доста хора и фирми, които имат  натрупани средства, ще предпочетат да инвестират в земеделски терени, предвид рисковете с други инструменти – като ценни книжа или недвижими имоти, например, а и не на последно място заради данъчните облекчения.
След като няма стрес при пазара на земя, няма да има стрес при рентите и те ще останат стабилни. Очакваният спад в добивите от тази по-лоша година, както се очертава в Добруджа и Черноморието, няма да доведе до снижаването им. Напротив – добрите добиви от някои реколти могат да донесат и увеличение след себе си в рамките на традиционните 3-4% годишно.
 
 
Да инвестираме ли в земя?
 
Бих казал: инвестирайте, но внимателно. Земята е особен актив и цената й зависи от много фактори – местоположение, обработва ли се, какви са средните ренти в региона, какви култури са подходящи за този район. Понякога може да се окажете с някоя напълно безполезна нива, която няма да ви донесе доход. Затова винаги съветвам да се обърнете към специалисти, ако искате да закупите, да наемете или да продадете земеделска земя. Експертите на „Агрион“ ще ви дадат най-добрият съвет за всяко конкретно землище.
В последните години виждаме точно тази тенденция - хора, които имат определени финансови възможности, инвестират средства в поземлени терени и доходността, която получават, е доста по-висока от банкови депозити, където лихвите станаха отрицателни.
 
 
Какъв трябва да бъде урокът от тази криза за българското земеделие?
 
Един от стабилните пътища за развитие на България лежи в прецизното земеделие и приложението на дигиталните технологии. Това са най-влиятелните тенденции в агросектора в Европа, а ние като малка държава можем да ги приложим бързо и ефективно. Прецизното земеделие притежава потенциал да помогне на фермерите да произвеждат по-високи добиви, да имат по-малко щети на културите си и да изразходват по-малко ценни ресурси като вода, гориво и торове. Освен това с помощта на технологиите може да се намалят газовете с парников ефект и да се постигат по-високи екологични стандарти в земеделието.